söndag 27 augusti 2017

En smakebit på søndag: Flickan med gåvorna av M.R.Carey


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR! 

När The Girl With All The Gifts com ut så var det spoileralert över allt. Man skulle inte veta något om den när man började - allt för maximal effekt. På baksidan av den engelska versionen finns endast detta att läsa:
NOT EVERY GIFT IS A BLESSINGEvery morning, Melanie waits in her cell to be collected for class. When they come for her, Sergeant Parks keeps his gun pointing at her while two of his people strap her into the wheelchair.
She thinks they don't like her.
She jokes that she won't bite.
But they don't laugh.
Så kommer den svenska översättningen - och då har de den här texten på baksidan:
En skrämmande och känslosam berättelse om överlevnad och förlorad barndom.
Melanie är en mycket speciell flicka. Varje morgon väntar hon i sin cell på att dagens lektioner ska börja. När de hämtar henne håller en vakt en pistol riktad mot hennes huvud medan två andra spänner fast henne i stolen.
Flickan med gåvorna är en historia som utspelar sig i ett ödelagt England efter en zombieapokalyps. För de som hann stänga in sig finns det fortfarande hopp om en framtid och lilla Melanie visar sig vara nyckeln till allt.
 Det var inte det att vi inte kunde gissa - men de behövde ju inte tala klartext. Tråkigt!

Nåja, nu läser jag den i alla fall. Vi läser den i bokcirkeln jag är med i. Än så länge bara 100 sidor in i boken - men den är inte tråkigt. 

Jag väljer det här som smakbit:
Det enda problemet med dagarna då miss Justineau undervisar är att tiden går alldeles för fort. Varenda sekund är så värdefull att Melanie inte ens blinkar; hon bara sitter där med stora ögon och suger i sig allt miss Justineau säger och lägger det påminner så att hon kan spela upp det för sig igen senare, i sin cell. Och så ofta hon kan ställer hon frågor till miss Justineau, för det hon tycker mest om att höra, och tänka tillbaka på, är miss Justinaeus röst när hon säger hennes namn, Melanie, på det där sättet som får henne att känna sig som den viktigaste personen i världen.








18 kommentarer:

  1. Bra med lästips men här lär det mest bli kurslitteratur framöver;)

    SvaraRadera
  2. Ibland berättar de på tok för mycket i baksidetexterna. Det är oerhört trist när det spoilas redan där. Köpte denna nu i sommar och ser fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera
  3. Tyckte så otroligt mycket om den här :)

    SvaraRadera
  4. Den har jag läst och tyckte om den trots zombierna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Är lite nyfiken på den här!

    SvaraRadera
  6. Den här har en sett lite här och var på bloggar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. zombier är vanligtvis inte det jag helst läser om. men den här verkar lite spännande ändå. tack för smakebiten

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte otroligt mycket om den boken, men hade inte läst baksidestexten, tack och lov. En stor del av behållningen tycker jag var att känna sig lika ovetande och frågande till det som hände som Melanie, och börja inse sammanhanget i samma takt som hon.

    SvaraRadera
  9. Det där är en zombiebok jag tror jag skulle gilla.

    SvaraRadera
  10. Den här boken var fruktansvärt bra.

    SvaraRadera
  11. Konstigt nog vill jag gärna ha en spoiler på baksidan av böckerna. Ja, inte alltför avslöjande såklart, men jag läser alltid texten innan jag köper en bok och vill gärna få lite mera kött på benen och veta vad boken handlar om.

    SvaraRadera
  12. Jag hade tänkt läsa boken på engelska innan filmen kom ut, men inte har jag gjort det än inte... :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Ja, ibland så berättar baksidestexterna alldeles för mycket.

    SvaraRadera
  14. Jeg kjente ikke igjen tittelen på boken med en gang, den heter Menneskebarnet på norsk. Jeg har lest den og likte den virkelig godt, det var en ny variasjon jeg ikke hadde lest før.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  15. Denna tyckte jag var fantastiskt bra! :) Håller med dig angående baksidestexterna för övrigt. ;) Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  16. Zombieapokalyps? Njae... Men tack för smakbiten ändå ;)

    SvaraRadera
  17. Ja, den har jag sett att många läser. Men så tråkigt att det avslöjas sådär. Lika trist när det gäller filmer, man vill ju inte veta för mycket innan allt börjar!

    SvaraRadera