tisdag 8 augusti 2017

Böcker lästa i Juli


A Symphony of Echoes (The Chronicles of St Mary's 2) En 3:a

When a Child is born (The Chronicles of St Mary's 2.5) En 4:a

A Second Chance (The Chronicles of St Mary's 3) En 4:a

A Trail Through Time
(The Chronicles of St Mary's 4) En 4:a


Alla dessa böcker är ur samma serie av Jodi Taylor och lästa som e-böcker.

Time Travel meets History in this explosive bestselling adventure series. 'So tell me, Dr Maxwell, if the whole of History lay before you ...where would you go? What would you like to witness?' When Madeleine Maxwell is recruited by the St Mary's Institute of Historical Research, she discovers the historians there don't just study the past - they revisit it. But one wrong move and History will fight back - to the death. And she soon discovers it's not just History she's fighting...Follow the tea-soaked disaster magnets of St Mary's as they rattle around History. Because wherever the historians go, chaos is sure to follow.
Den första boken i serien läste jag förra månaden och gav den en 4:a i betyg. Lagom action, lagom lättläst och helt enkelt underhållande.
Den 5:e boken finns inte som e-bok, så den har jag beställt som pappersbok. Lite irriterande att inte kunna ha en hel serie i endera format. Inte alla i serien finns som pappersböcker heller. *morrar lite*
ADLIBRIS ADLIBRIS ADLIBRIS ADLIBRIS

Manson makes the argument, backed both by academic research and well-timed poop jokes, that improving our lives hinges not on our ability to turn lemons into lemonade, but on learning to stomach lemons better. Human beings are flawed and limited--"not everybody can be extraordinary, there are winners and losers in society, and some of it is not fair or your fault." Manson advises us to get to know our limitations and accept them. Once we embrace our fears, faults, and uncertainties, once we stop running and avoiding and start confronting painful truths, we can begin to find the courage, perseverance, honesty, responsibility, curiosity, and forgiveness we seek.
There are only so many things we can give a f**k about so we need to figure out which ones really matter, Manson makes clear. While money is nice, caring about what you do with your life is better, because true wealth is about experience. A much-needed grab-you-by-the-shoulders-and-look-you-in-the-eye moment of real-talk, filled with entertaining stories and profane, ruthless humour, The Subtle Art of Not Giving a F**k is a refreshing slap for a generation to help them lead contented, grounded lives.
En Ljudbok jag lyssnade på i en och en halv fart (så himla gött att kunna speeda upp det hela med ljudböcker) En bok med många sanningar/klyschor. Sådant man behöver höra, om och om igen. Rekommenderas – om man kan leva med den Pepsodentiga försäljar-stilen (tillräckligt gamla fattar, ni andra får skaffa egen erfarenheten kring detta) :) En 4:a
HÄR kan man få veta lite om författaren.
ADLIBRIS



The City of Woven Streets av Emmi Itäranta 

In the City of Woven Streets, human life has little value. You practice a craft to keep you alive, or you are an outcast, unwanted and tainted. Eliana is a young weaver in the House of Webs, but secretly knows she doesn’t really belong there. She is hiding a shameful birth defect that would, if anyone knew about it, land her in the House of the Tainted, a prison for those whose very existence is considered a curse.
When an unknown woman with her tongue cut off and Eliana’s name tattooed on her skin arrives at the House of Webs, Eliana discovers an invisible network of power behind the city’s facade. All the while, the sea is clawing the shores and the streets are slowly drowning.
Fantasy skriven av en nordisk författare – helt klar blev jag nyfiken. Men, nej. Jag avslutade den inte ens. EN tredjedel in i boken var jag trött på att vänta på att något skulle hända. Huvudkaraktären går undrande igenom en hel del som vi andra inte får någon insikt i heller … och allt blir bara blaskigt. Huvudkaraktären var varken förvånad/rädd/ifrågasättande … Ännu inte på Svenska.
Inte avslutad
ADLIBRIS



The trouble with Goats and Sheep av Joanna Cannon

Mrs Creasy is missing and The Avenue is alive with whispers. As the summer shimmers endlessly on, ten-year-olds Grace and Tilly decide to take matters into their own hands.
And as the cul-de-sac starts giving up its secrets, the amateur detectives will find much more than they imagined…
En Ljudbok jag lyssnade på t/r till östkusten. Bitvis gäspandes. Ingen höjdare för mig. Lite långsam. En 2:a
ADLIBRIS



The Rise and Fall of D.O.D.O. av Neal Stephenson

You think you know how the world works? Think again. From bestselling author Neal Stephenson and critically acclaimed historical and contemporary commercial novelist Nicole Galland comes a captivating and complex near-future thriller that questions the very foundations of the modern world.
Första paragrafen av baksidestexten ovan – annars är den nästan lika lång som boken - läs den texten HÄR.
Den här lyssnade jag på. I alla möjliga farter. Den … fångade mig inte. Så, ännu en bok som jag inte avslutade. Omständlig. Karaktärerna fångade mig inte … kanske för att man inte blir bjuden på så mycket personligt om dem … Har inte läst något annat av denna omtalade fantasy-författare. Kanske är detta hans stil? Ska nog ge författaren en chans till – men inte med den här boken.
Inte Avslutad.





We have always lived in the Castle av Shirley Jackson

En gång var de sju i familjen Blackwood. Men en dödlig dos arsenik fann vägen till familjens sockerskål. Den enda som undvek sockret till bären var äldsta systern Constance. Hon misstänktes för mord på sina föräldrar, sin bror och sin faster, men frikändes. Sedan dess lämnar hon aldrig slottet, sätter inte foten utanför dess trädgårdar.
Farbrodern Julian åt av giftet men överlevde. Numera rullstolsbunden skriver han maniskt på sina memoarer. Merricat, Constances lillasyster, kom inte till bords alls den där kvällen för sex år sedan, eftersom hon skickats till sängs utan mat som straff för olydnad. Det är hon, Merricat, nu arton, som berättar historien. Och hon gör allt för att skydda sin storasyster, om hon så ska tvingas använda häxkrafter. En dag besöker deras kusin Charles slottet. Omedelbart hotas dess sköra, mörka hemligheter.
Det här en amerikansk skräckroman som kommer ut på svenska i oktober.
Jag lyssnade på den på en lång bilresa – den är inte speciellt lång som bok – den svenska översättningen som kommer är på 160 sidor – men den innehåller en hel del. Nu är jag ju ingen skräck-älskare och jag satt nog och lyssnade med en halv hjärna medan den andra halvan försökte förbereda mig på vad som komma skulle.
Jag gillade den – trots att den är skräck ;) En 3:a
ADLIBRIS



Queer – a Graphic History av Meg-John Barker & Julia Scheele
Activist-academic Meg-John Barker and cartoonist Julia Scheele illuminate the histories of queer thought and LGBTQ+ action in this ground-breaking non-fiction graphic novel.
From identity politics and gender roles to privilege and exclusion, Queer explores how we came to view sex, gender and sexuality in the ways that we do; how these ideas get tangled up with our culture and our understanding of biology, psychology and sexology; and how these views have been disputed and challenged.
En grafisk roman som berättar historien omkring HBTQI-historien och alla idéer och tankar kring allt detta. Komplext och full med information. Först kunde jag inte ta in något – det är ju fakta- och min hjärna var inställd på att komma ihåg – läsa sig. Men, till slut blev jag tvungen att ta ett snack med mig själv om att bara låta det jag läste skölja över mig och vara glad för det som fastnade – och så finns ju boken att gå tillbaka till – en källa till information.

En viktig bok om ett viktigt ämne. Ännu inte på svenska.
En 3:a
ADLIBRIS



The Gunslinger (The Dark Tower #1) av Stephen King

The Gunslinger introduces readers to one of Stephen King's most powerful creations, Roland of Gilead: The Last Gunslinger. He is a haunting figure, a loner on a spellbinding journey into good and evil. In his desolate world, which mirrors our own in frightening ways, Roland tracks The Man in Black, encounters an enticing woman named Alice, and begins a friendship with the boy from New York named Jake.
Serien måste ju läsas innan man ser filmen? Kanske inte J Men efter att ha funderat länge på att läsa den här omtalade fantasy-serien så var det nu äntligen dags. Den här boken, den första, anses inte lika bra som de kommande. Nu ser jag fram emot fortsättningen. För den här fick, redan den, en 4:a.
Finns även på svenska!
ADLIBRIS
HÄR är reklamen för filmen. HÄR kan du läsa vad författaren själv har att säga om filmen.



The Days of the Triffids (Triffids #1) av John Wyndham

Morgonen efter att himlen exploderat vaknar Bill Masen upp i en mardröm. Större delen av Londons befolkning har blivit blinda och i trädgårdar och parker lurar de märkliga köttätande växterna som nyligen dök upp som från ingenstans. Bill, och de få människor som ännu har synen i behåll, ställs inför en rad svåra beslut kring hur mänskligheten ska kunna leva vidare. Vissa sätter sin tillit till att amerikanerna ska komma till undsättning, en del litar på att Gud ska ställa allt till rätta, andra lyssnar bara till vapnens makt. Bill Masen är en av få som inser att Triffiderna är på väg att ta över och hans resa från Londons förorter ut på den engelska landsbygden är en av science fiction-litteraturens mest lästa och betydande böcker.
Den har stått i bokhyllan ett tag – väntandes på rätt läshumör. Har läst andra böcker av John Wyndham och vet att de är böcker av sin tid; lite långsammare – och ville ge den här de bästa förutsättningarna. De andra böckerna jag läst fick av mig, liksom denna, en 4:a
Det finns en fortsättning – skriven av en annan författare. Nyfiken som jag är blir det nog till att läsa den med; Night of the Triffids av Simon Clark
Finns på svenska.
ADLIBRIS



The Wrath and the Dawn (The Wrath and the Dawn #1) av Renee Ahdieh

In a land ruled by a murderous boy-king, each dawn brings heartache to a new family. Khalid, the eighteen-year-old Caliph of Khorasan, is a monster. Each night he takes a new bride only to have a silk cord wrapped around her throat come morning. When sixteen-year-old Shahrzad's dearest friend falls victim to Khalid, Shahrzad vows vengeance and volunteers to be his next bride. Shahrzad is determined not only to stay alive, but to end the caliph's reign of terror once and for all.
En bok som kom till mig genom m in prenumeration hos English Bookshop. Sett en hel del om den här b oken på de ”BookTube”-kanaler jag följer och var nog inte helt sugen. Lite för … romantisk? Men – jag läste den. Gillade den också J och nu får jag naturligtvis läsa del två också. Vad är det med fantasy och Sci-Fi? De kommer alltid i serier, om så på två böcker. Väldigt ovanligt med ”standalones”.
Den här fick en 4:a
ADLIBRIS










3 kommentarer:

  1. The Gunslinger blev jag rekommenderad av en mamma på judon i Sverige, jag hade preciiiiis fått min eboksläsare så det måste vara fem år sedan så.

    Jag hade så höga förväntningar. Jag menar, en fantasy av Stephen King! Men jag orkade inte igenom hela så den ligger kvar oläst. Jag tror det var lite för mycket omkring mig just då. Men jag är ju envis så jag ska definitivt ge den ett försök till.

    SvaraRadera
  2. Under juli har jag faktiskt läst fler böcker än du. Å det har då aldrig hänt! Men olika genren;/)

    SvaraRadera
  3. Så man kan fortfarande prenumerera från The English Bookshop? Det gjorde vi för många, många år sedan. Mest faktaböcker, minns jag.

    SvaraRadera