fredag 5 maj 2017

Böcker lästa i april


Orbiting Jupiter av Gary D. Schmidt
Det jag läste på bokens baksida fick mig klart intresserad – men det var expeditens ord hos Blackwells som fick mig att köpa den. Hon sa ”Den är så bra – jag grät mig genom slutet. Läs den!” – och så köpte jag den.

A heartbreaking story, narrated by twelve-year-old Jack, whose family is caring for fourteen-year-old Joseph. Joseph is misunderstood. He was incarcerated for trying to kill a teacher. Or so the rumours say. But Jack and his family see something others in town don’t want to.What's more, Joseph has a daughter he’s never seen. The two boys go on a journey through the bitter Maine winter to help Joseph find his baby - no matter the cost.

En vacker bok på många sätt – trots (eller kanske på grund av) att den rör sig på gränslandet till människans mörka förtvivlan. En 5:a
ADLIBRIS



Brev till en Nybliven Förälder av Chimamanda Ngozi Adichie
I december läste jag ”Vi borde alla vara feminister” av samma författare och gav den en 4:a. Den är är minst lika viktig. En del saker som författaren ger råd om belyste sidor hos mig själv som jag behöver granska lite bättre. Nyttigt!

Kära Ijeawele. Vilken lycka. Och vilka fina namn: Chizalum Adaora. Hon är ljuvlig.
Så inleder Chimamanda Ngozi Adichie sitt brev till en väninna som just fått en dotter. Ett varmt och inspirerande brev som består av femton råd till nyblivna föräldrar. Vad är en feministisk förälder? Hur ser ett jämställt föräldraskap ut? Hur lär man sitt barn att bli tryggt i sig själv och inte låta sig begränsas av andras förutfattade meningar? Adichies råd utgör en nyanserad och kärleksfull påminnelse om hur viktigt det är att vi tar ansvar för de värderingar vi förmedlar till nästa generation.

79 sidor klokheter för en väg mot en mer jämlik värd. En 5:a
ADLIBRIS



All our Wrong Todays av Elan Mastai
Den här lyssnade jag till. Läst av författaren själv var den en riktig pärla.

You know the future that people in the 1950s imagined we’d have? Well, it happened. In Tom Barren’s 2016, humanity thrives in a techno-utopian paradise of flying cars, moving sidewalks, and moon bases, where avocados never go bad and punk rock never existed...because it wasn’t necessary.Except Tom just can’t seem to find his place in this dazzling, idealistic world, and that’s before his life gets turned upside down. Utterly blindsided by an accident of fate, Tom makes a rash decision that drastically changes not only his own life but the very fabric of the universe itself. In a time-travel mishap, Tom finds himself stranded in our 2016, what we think of as the real world. For Tom, our normal reality seems like a dystopian wasteland.But when he discovers wonderfully unexpected versions of his family, his career, and—maybe, just maybe—his soul mate, Tom has a decision to make. Does he fix the flow of history, bringing his utopian universe back into existence, or does he try to forge a new life in our messy, unpredictable reality? Tom’s search for the answer takes him across countries, continents, and timelines in a quest to figure out, finally, who he really is and what his future—our future—is supposed to be.

En bok med så många citat att komma ihåg. Se några av dem HÄR!
Jag gav den en 4:a när jag läst klart den – men nu skulle jag nog sätta en 5:a … den lever kvar i mig och har mognat!
ADLIBRIS

Swede Hollow
av Ola Larsmo
En bok jag var nyfiken på och fick tag på som e-bok för 29 kronor. Taget!
Hade den med mig när jag reste till Oxford. Enkelt med läslektyr på läsplattan.

”Swede Hollow” är en ravin mitt i St Paul, Minnesota. Idag är den öde. Men vid sekelskiftet 1800--1900 bodde mer än tusen svenskar i en slum som stadens myndigheter beskrevs som ett pesthål. Barnadödligheten var hög, döden i arbetsolyckor likaså. Här samlades några av den miljon svenska migranter som aldrig lyckats ta sig in i det nya samhället – illa sedda av såväl amerikaner som mer väl lottade svenska migranter. Vi känner dem till namnen, inte mer.Människorna i ravinen är några av de svenskar vi sorterat bort ur vår gemensamma historia. Vi har valt att inte se dem, för deras erfarenheter gör något med vår självbild.Men då världen åter präglas av migration och folkvandring stiger de fram på nytt och vill bli sedda.I Swede Hollow samlas vintern 1897 en brokig skara av människor, som endast har det gemensamt att de fallit ur ett Sverige i stark förändring. Familjen Björn från Örebro flyr från en katastrof. David Lundgren jagar en förlorad och hopplös kärlek. Den föräldralösa Inga från Dalsland söker större frihet och kontroll över sitt eget liv. De möter en verklighet präglad av hårda arbetsvillkor, sjukdom och plötsliga utbrott av naket våld – men de kom att tillsammans bygga sig ett liv i utkanten av den framväxande industristaden St Paul, illa sedda och utsatta för omvärldens förakt, men med drömmar om att ”ta sig upp på gatan”. Deras drömmar tar sig olika uttryck, men lever och verkar ända in i vår tid.

Den fångade mig i början – och jag förväntade mig att karaktärerna i boken skulle bli mig närmare medan jag läste … men så blev det aldrig. Jag gav en smakbit ur den HÄR!
Intressant ur aspekten att det är en bit av svenskarna historia i Amerika. En del av historian som vi inte hör så mycket om. En 3:a
ADLIBRIS



Bennys Hemliga Rapporter av Per Lange – Johan Bergström – Henrik Ahnborg
Den här avslutade jag aldrig. Jag kom inte så långt alls. Du kan läs om det HÄR! Småaktigt av mig? Kanske kan man tycka det. Men jag tog ställning.
ADLIBRIS


The Gracekeepers
av Kirsty Logan
Fantasy när den är som mest sagolik.

North lives on a circus boat with her beloved bear, keeping a secret that could capsize her life. Callanish lives alone in her house in the middle of the ocean, tending the graves of those who die at sea. A chance meeting between the two draws them magnetically to one another - and to the promise of a new life. But the waters are treacherous...

Ibland är det svårt att komma in i en bok som den här – antagligen för att man i början inte alls känner igen sig och letar efter små verklighetskrokar att hänga upp sin förståelse på – utan att hitta dem.
Mot slutet hade karaktärerna kommit mig nära och jag var nöjd med slutet.En 3:a
ADLIBRIS

Old man’s war av John Scalzi
En bok jag lyssnade på.

John Perry did two things on his 75th birthday. First he visited his wife's grave. Then he joined the army.The good news is that humanity finally made it into interstellar space. The bad news is that planets fit to live on are scarce and alien races willing to fight us for them are common. So: we fight. To defend Earth, and to stake our own claim to planetary real estate. Far from Earth, the war has been going on for decades: brutal, bloody, unyielding.Earth itself is a backwater. The bulk of humanity's resources are in the hands of the Colonial Defense Force. Everybody knows that when you reach retirement age, you can join the CDF. They don't want young people; they want people who carry the knowledge and skills of decades of living. You'll be taken off Earth and never allowed to return. You'll serve two years at the front. And if you survive, you'll be given a generous homestead stake of your own, on one of our hard-won colony planets.John Perry is taking that deal. He has only the vaguest idea what to expect. Because the actual fight, light-years from home, is far, far harder than he can imagine and what he will become is far stranger.

Underhållande. Snabb humor. Sci-Fi enligt den “gamla modellen” – manliga män, kvinnliga kvinnor, otäcka utomjordingar, pepprat med snabba kommentarer och satirisk humor.
En 4:a
ADLIBRIS



Steglitsan av Donna Tartt
En bok ”alla” läste 2014/2015. Jag skrev om den (och gav en smakbit ur den) HÄR!

En ung pojke i New York City, Theo Decker, överlever mirakulöst en olycka som tar hans mammas liv. Ensam och sviken av sin pappa flyttar han in hos en väns familj, inom sig kämpar han med att finna en mening i sitt nya liv. Under åren som följer blir han uppslukad av en av de få saker som påminner honom om hans mamma: en liten, mystiskt fascinerande målning. En målning som till slut drar in Theo i konstens kriminella baksida.

Jag kom snabbt in i den och tyckte den var väldigt bra … tills jag kom en tredjedel in(om ens så långt) innan den segade till sig och jag satt i en sörja där läsningen inte visade att jag var på väg ur den ens. Skummade fram till sista kapitlen och läste slutet. Kanske var det mitt tålamod som inte var det bästa (det är känt för det i vissa kretsar). En 3:a
ADLIBRIS



Waking Gods (Themis Files #2) av Sylvain Neuvel 5 Ljudbok
Ännu en ljudbok. Del två i en serie vars första bok, ”Sleeping Giants” jag skrev om HÄR.

What's going on? Turn on the television. What channel? Any channel. An unknown vessel, not of this world, materializes in London. A colossal figure towering over the city, it makes no move. Is this a peaceful first contact or the prelude to an invasion? Every child has nightmares. But the only thing scarier than little Eva Reyes' dreams - apocalyptic visions of death and destruction - is the habit they have of coming true...Scientist Dr Rose Franklin has no memory of the last few years. The strangers she works with say she died and was brought back to life. The question is not just how ...but why? Kara Resnik and Vincent Couture fell in love during war, and have found peace since. They are the thin line of defense against what is coming. But they do not know they have been living a lie. And a man who claims to have the answers has his own agenda. There are things he cannot say - and others he won't. All pieces of an epic puzzle. One we have been trying to solve since the dawn of time...

Första boken var bra. Den här boken var lite bättre.
Precis som första boken är den här skriven som olika inlägg i en logg. Ljudböckerna består av fler olika röster för att hålla isär karaktärerna. Det var ett skönt sätt att lyssna till den här varianten av upplägg. En 5:a
ADLIBRIS



The Masked City (The Invisible Library, #2) av Genevieve Cogman
Nu är det länge sedan jag läste första delen av den här serien (som, så vitt jag kan förstå, ska bli minst 5 böcker). Böckerna är beskrivna som berättelser i Doctor Who-anda men med bibliotek och bibliotekarier i huvudrollerna. Inte helt korrekt, men tillräckligt nära!
Jag gav en smakbit ur den HÄR!

Librarian-spy Irene is working undercover in an alternative London when her assistant Kai goes missing. She discovers he's been kidnapped by the fae faction and the repercussions could be fatal. Not just for Kai, but for whole worlds. Kai's dragon heritage means he has powerful allies, but also powerful enemies in the form of the fae. With this act of aggression, the fae are determined to trigger a war between their people - and the forces of order and chaos themselves.Irene's mission to save Kai and avert Armageddon will take her to a dark, alternate Venice where it's always Carnival. Here Irene will be forced to blackmail, fast talk, and fight. Or face death.

Lättlästa och underhållande är de en skön avkoppling. En här får en 4:a
ADLIBRIS





Man kan säkert låna den på biblioteken också.








2 kommentarer:

  1. Oj, att du hinner med! Jag har kommit fram till att jag läser rätt långsamt. Just nu är jag inne i en period där boken på eläsaren är en programmeringsbok om Html och CSS - hur kul är det ...? Eller jo, visst är det kul men går ju inte att jämföra!

    Waking Gods måste jag försöka lägga på minnet!

    SvaraRadera
  2. Du har en vinst att få av mig! Maila mig på gardsmygen@gmail.com så skickar jag vinsten i ett kuvert!

    SvaraRadera