torsdag 9 mars 2017

Modern Classics à la Penguin #30


Läs om min egen utmaning HÄR!


John Steinbeck, 1902 - 1968, amerikansk nobelpristagare (1962) vars böcker jag läst en del av. 
 
Hans historier kännetecknas av att de bygger på verkliga historiska skeenden och personligheter som tvingas kämpa hårt för att klara tillvaron. Hans litteraturstil brukar beskrivas som naturalism. (Wikipedia)

Av hans böcker har jag, bland annat, läst: Möss och människorVredens druvor,
Buss på villovägarÖster om Eden - men det är länge sedan nu, och kanske är det dags att läsa om dem - nu med nya erfarenheter i bagaget!

Som ganska ung såg jag Buss på villovägar som film, Det var den som ledde mig till hans böcker. Min upplevelse av filmen då kan jag fortfarande plocka fram och jag har inte vågat se om den - kanske skulle den tappa sin magi :)
“The walls, where there was room, were well decorated with calendars and posters showing bright, improbable girls with pumped-up breasts and no hips - blondes, brunettes and redheads, but always with this bust development, so that a visitor of another species might judge from the preoccupation of artist and audience that the seat of procreation lay in the mammaries. Alice Chicoy...who worked among the shining girls, was wide-hipped and sag-chested and she walked well back on her heels...She was not in the least jealous of the calendar girls and the Coca-Cola girls. She had never seen anyone like them, and she didn't think anyone ever had.”
John Steinbeck skrev tjugofem böcker, varav 16 romaner, 6 faktaböcker och flera samlingar med noveller. Hos Goodreads kan du se vilka det är.

Mitt citat kommer ur Öster om Eden - men det får vara på engelska, för det är bättre så:
“There's more beauty in truth, even if it is dreadful beauty.”








4 kommentarer:

  1. Jo Steinbeck är en gammal bekant. Läste många av hans böcker när jag var ung, både privat och i plugget. Minns att jag gillade dom skarpt.

    SvaraRadera
  2. Läste Steinbecks böcker som tonåring och tyckte de var såå bra. Låg i min lilla egna vrå, en stor garderob i sommarstugan och läste - och blev osams med min far. Han tyckte att jag var lat - gav mig en örfil och sparkade mig den gången ... och han är fortfarande inte förlåten.

    SvaraRadera
  3. Ordens man tänker jag om han och livets! Gillar hans sagda ord om beauty in truth ...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. En av de klassiker som lästes i skolan fööööör länge sedaan var just Möss och människor, en bok jag gillade mycket.
    /Kiki

    SvaraRadera