tisdag 3 januari 2017

Unna dig en klämdag


Vi lyckliga kvinnor över 40 får chansen till mammografi. Tydligen tar inte alla den chansen och jag kan inte förstå varför.
Jag vet inte hur det ser ut där du bor men 
i Västra Götaland kallas kvinnor mellan 40 och 74 år till mammografi med 21 månaders mellanrum.
Det är en möjlighet att hitta det man visserligen inte vill hitta, men i tid - oftast i tid! - så det går att göra något åt det!
Nej, jag vet, all cancer syns inte på mammografi - men går man inte dit hittar man inte något alls förrän det är för sent - oavsett.



När kallelsen kommer - bara gå! Passar inte tiden så ändra den - det är väldigt enkelt! 


Var rädd om dig. Unna dig en klämdag!





Jag hade min klämdag idag :)







8 kommentarer:

  1. Men verkligen, unna dej en klämdag! Grattis till dagen=)

    SvaraRadera
  2. Håller med, jag missar aldrig denna möjlighet till besiktning.
    Må alla få den möjligheten.
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Så rätt! Hade min klämdag för fyra veckor sedan och fick ett för mig positiv svar en vecka efter. Om man inte utnyttjar denna fantastiska förmån (det gäller prostatacancerundersökningar och några fler undersökningar också) så är man hur dum som helst. Här i Stockholms län är det en klämdag per år och den dagen missar jag absolut inte!

    SvaraRadera
  4. I Wales erbjuds vi samma och jag hade min klämdag för några månader sedan.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Har också nyss varit. Nu gillar jag verkligen bilden du lägger upp här och det budskapet! Ha ha! Är innerligt trött på alla djupa urringningar på social medier.

    SvaraRadera
  6. Senaste klämdagen hade jag i våras. Den sammanföll med mitt sista cellprovstagning från livmodertappning. Vi har nog också 21 månaders mammografi. Undersökning utan anmärkning denna gång :-)

    SvaraRadera
  7. Självklart går jag också dit!!

    SvaraRadera