torsdag 19 januari 2017

Modern Classics à la Penguin #23


Läs om min egen utmaning HÄR!


Italo Svevo (Aron Ettore Schmitz),1861 - 1928, beskrivs som en av det tidiga 1900-talets främsta italienska romanförfattare. Ännu en författare jag aldrig hört talas om - den här utmaningen är en lärorik sådan, för mig!

Det mest intressanta jag läste när jag läste om Italo Svevo var detta: Svevo var delvis förebild och gav vissa drag till Leopold Bloom, huvudpersonen i James Joyces (Jag skrev om författaren HÄR) roman Odysseus - en bok jag ännu inte läst men som står på min att-läsa-lista!

Kollade in nätbokhandeln och fann att en av hans böcker återigen getts ut på Svenska alldeles nyligen, nämligen Farväl till ungdomen

"Från början, redan med de första orden, ville han göra klart för henne att han inte tänkte inlåta sig på någon allvarlig förbindelse."
Farväl till ungdomen (1898) är en psykologiskt inträngande roman om en stillsam tjänsteman i Trieste och dennes ödesdigra förälskelse i en ung, vacker och levnadsglad kvinna.

Hos Goodreads kan man, som vanligt, se en hel lista av författarens böcker i olika utgåvor. Där letar jag även citat och finner inget jag fastnar för. Inget bra tecken ... men jag letar vidare och väjer, slutligen, detta:


There are three things I always forget. Names, faces and... the third I can't remember.










4 kommentarer:

  1. Det är bra att få hänga med på ett hörn när du utmanar dig Eva, det ger lite åt mig med. Författarvärlden är stor, så stor så stor så även en läsekrets :-)
    Den sista passusen i ditt ditt inlägg, citatet är underbart ger mig ett leende!
    Kanske har jag sagt det förr - känns bra att jag hittade din blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Absolut älskar Italo Svevo, som jag inte heller hört talas om. Citatet är ju så himla klockrent. En sådan kille måste man ju bara älska, vilken humor;-)

    SvaraRadera
  3. Åhhh, Trieste! Där har jag tillbringat en natt på en trottoar med min bästa kompis under en tågluff. På varsin sida om oss när vi sov satt tyska killar och jagade bort kackerlackorna. Mitt i natten dök en italienare upp med en bergsprängare som han spelade italiensk rock på. Han lade sig på mig och min kompis och borrade sig ner mellan oss. Fortfarande med bergsprängaren på högsta volym. Ljuva ungdom, ljuva 8o-tal. Vi döpte det dygnet till Tristess i Trieste...

    SvaraRadera
  4. Ingen författare jag känner till, men som jag blev nyfiken på :)
    Härligt citat!

    SvaraRadera