tisdag 27 december 2016

Tack, Richard, för dina böcker!




När jag var 15 år var jag i Hastings på språkresa. Samma sommar släpptes EP:n Bright Eyes med och av  Art Garfunkel. Den inhandlades så klart. Filmen hade jag ju sett; Watership Down - Den långa flykten och boken hade jag läst - även den inköpes på samma resa, i engelsk tappning, inbunden, från en av de finare bokhandlarna under en dagstripp till London.

Så många minnen kommer sig av att jag idag läser att författaren, Richard Adams, dog under julafton - vid en hedersam ålder av 96.






När jag nu söker efter "Den långa flykten" på internetbokhandlarnas sidor dyker den inte upp på svenska längre. Inte ens hos bokbörsen. Men kanske trycks den igen när den, med stor sannolikhet, åter kommer i ropet då den nya filmversionen kommer ut. BBC och Netflix jobbar tydligen på det - och de lovar en snällare version än den första .. och den var, onekligen, ganska skrämmande. En snällare version kommer, troligen, att tappa mycket av det jag tycker var bra. Är bra. Boken handlar ju om livet, om hur samhällen fungerar (eller inte fungerar, om du hellre vill) - och det gjorde ju filmen också.
En flock vildkaniner lever i en trygg gemenskap på en skyddad äng i Berkshire, England. Men en av de yngsta kaninerna, Femman, anar att något farligt ska hända. Några få tror på honom och de flyr till en stor hed, Watership Down. Där öppnar sig nya möjligheter men också okända fiender och faror. Färden blir lång och strapatsrik innan de till slut finner ett nytt hem. En saga för vuxna som också är en allegori över människans villkor.

Förutom Den långa flykten och Watership Down så står, av samma författare, även The Plague Dogs (Pesthundarna) och Shardik i min bokhylla. Dags att läsa om alla tre nu då! En första bokutmaning för 2017. Bring it on!






3 kommentarer:

  1. Richard Adams död överskuggades uppenbarligen av George Michaels bortgång. Precis som du har jag Adams* böcker i bokhyllan. De är lite bruna/gråa men de duger så gott Watership down var min absoluta favorit. Vilken story. Den kan "appliceras" även idag om man säger så.

    PS. Jag läser/läste uppenbarligen inte bara deckare...;-) DS.

    SvaraRadera
  2. De håller säkert att läsa om! Jag var så fascinerad av hans sätt att beskriva kaninerna. Han måste ha legat på magen bredvid dem och studerat dem.

    SvaraRadera
  3. Här finns både filmen och boken och nu här jag Arts röst bara av att läsa ditt inlägg.

    Jag var på språkresa i Bognor Regis, inte långt från Hastings, när jag var 13 (efter sjuan). Det var väl sådant man gjorde på den tiden. Undrar vilken åldersskillnad det är på oss? Aha, du var 15 år 1979 ... då vet jag ;-)

    SvaraRadera