torsdag 27 oktober 2016

Modern Classics à la Penguin #13


Läs om min egen utmaning HÄR!


Den här mannen kände jag igen på bild direkt. Det överraskar mig att han är med i den här boxen då jag aldrig tänkt på honom som en författare.

Min tanke är; hur sammanfattar man en tanke om en historisk ikon utan att stöta sig med någon? - och kommer fram till att det gör man inte.

Malcolm X. X för att ""X" var ett förkastande av slavnamnet och avsaknaden av ett afrikanskt urnamn. "X":et är också det som många slavar fick inbränt på överarmen av sina slavägare." - säger Wikipedia.



Malcolm X speaks on his ideologies after his return from his pilgrimage to Mecca and his presentation to the U.N.


Jag funderar en del över hur han hade mottagits/uppfattats om hans  tid varit nu. 

Läs gärna om honom HÄR (på engelska) om du är nyfiken. Om Malcolm X finns mycket att läsa - jag ska läsa på mer - men att han skrev böcker, det visste jag inte ... men så visar det sig att det har han väl egentligen inte heller. Allt som getts ut är i samarbete med någon eller saker han sagt och  skrivit sammansatt av någon.

Citatet jag valt är lika sant idag som när det sas för över 50 år sedan - skrämmande!
“The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses.”









2 kommentarer:

  1. Vilken härlig utmaning!
    Kul att få vara med

    SvaraRadera
  2. Han måste ha varit synsk, för Facebook fanns ju inte på den tiden mig vetande;-)

    SvaraRadera