torsdag 8 september 2016

Modern Classics à la Penguin #6


Läs om min egen utmaning HÄR!


Den här gången hade jag ingen aning om vem som varpå bilden när jag plockade upp vykortet. Spännande!


Eugène Ionesco, född 26 november 1909 i Slatina, Rumänien, död 28 mars 1994 i Paris, var en rumänsk dramatiker. 1970 valdes han in i Franska akademien. Han skrev mest på franska och är känd för sina teaterstycken - kanske mest Den skalliga primadonnan: antipjäs eller en protest mot teatern (La cantatrice chauve) som tydligen ska ha revolutionerat teatervälden med sin form.

Ni hör, det här säger oss inte mycket :) Så jag gav mig på att hitta något att läsa - något AV honom, och inte OM honom. Goodreads skriver inte bara om honom, de bjuder även på citat. Han skriver lite invecklat och snubblar lite på sina egna ord (kanske inte, men jag får den känslan - som om han hade mycket att säga men svårt att säga det enkelt). 

Jag valde slutligen ett citat som jag tycker säger något till mig och min samtid - avsett den skrivna kontexten.

“I believe that what separates us all from one another is simply society itself, or, if you like, politics. This is what raises barriers between men, this is what creates misunderstanding.If I may be allowed to express myself paradoxically, I should say that the truest society, the authentic human community, is extra-social — a wider, deeper society, that which is revealed by our common anxieties, our desires, our secret nostalgias. The whole history of the world has been governed by nostalgias and anxieties, which political action does no more than reflect and interpret, very imperfectly. No society has been able to abolish human sadness, no political system can deliver us from the pain of living, from our fear of death, our thirst for the absolute. It is the human condition that directs the social condition, not vice versa.”






7 kommentarer:

  1. Väldigt fint och tänkvärt citat, påminner mig om T S Eliot: "We are dreaming of systems, so perfect, that no one will need to be good." Vi kommer inte i från det personliga ansvaret, vårt eget ställningstagande.

    SvaraRadera
  2. Spännande författare, jag har inte heller hört talas om honom.

    SvaraRadera
  3. Där måste jag ju sätta på tankeverksamheten, å det lyckas jag tyvärr inte med;-)

    SvaraRadera
  4. Vilket riktigt bra citat! Mycket minnesvärt i dessa tider.

    SvaraRadera
  5. Mitt huvud ramlade av där lite....får nog läsa igen ;)

    Ha de fint :)

    SvaraRadera
  6. Vilken spännande utmaning du har antagit Eva och vad roligt att lära känna nya och gamla författare. Att bekanta sig med nya ansikten och återse gamla favoriter eller sådana som mest passerat revy. Jag minns att vi läste något av Ionesco när vi läste klassiker i skolan men jag kan inte komma ihåg vad så han lämnade nog tyvärr inte något bestående avtryck hos mitt tonårs jag. Men kanske han skulle göra det i mitt medelålders jag.

    Tack snälla Eva för dina ord hos mig. Det är nog bland det finaste någon skrivit till mig på bloggen. Ord som gör mig rörd och tacksam. Tack snälla.♥

    Ha en fin helg!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera