onsdag 22 juni 2016

#intemittbeslut men #mittsverige


När svenskar är stolta svenskar hashtagas (taggas) det #mittsverige i texter och till bilder - nu snurrar det bilder med blodiga händer och taggen #intemittsverige med anledningen av riksdagens beslut igår.

Visst kan man bli helt sorgligt, ledsamt, vansinnigt besviken på vissa beslut som tas i vårt land, i regeringen inte minst. Som igår. Jag vet att de förklarar (tycker de) hur de tänker med de nya asyllagen men Löfvens förklaring att ”Det är fortfarande så att vi står upp för asylrätten men vi lägger oss på EU:s miniminivå och syftet är att andra länder också ska ta emot.” håller inte i mina ögon/öron/mitt hjärta. Hur fasen tänker de?

Men det händer i #mittsverige. Landet med mentaliteten ”jag tänker då inte städa efter någon annan” och ”det är inte mitt problem” och ”men förlåt då” – men också landet med #allagillarolika #rörinteminkompis och Pride.


Regeringen och deras beslut är en del av mitt land. De är inte hela mitt land. 

Det regeringen beslutade igår är #intemittbeslut







4 kommentarer:

  1. Håller med dig. Det är för sorgligt. Passar på att önska dig en fin midsommar helg. Kram!

    SvaraRadera
  2. Håller inte helt med dig här. Sverige har tagit emot flest flyktingar/migranter räknat per capita. Det är Tyskland och Sverige som gjort allt de kunnat, medan andra EU-länder inte tagit emot några migranter alls. Det är ju inte bara att "ta emot" människor. De ska ju tas omhand på ett bra sätt också, vilket Sverige ju är bäst på (enligt olika reportage på BBC) Till slut blev det för mycket och då är det bättre att lägga sig på en miniminivå.
    Ja, det tycker jag då.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med BP, någonstans på vägen måste vi minimera vårt mottagande av flyktingar. Det är inte bara att önska dom välkomna hit, vi måste kunna ge dom en dräglig tillvaro också. Och som jag ser det så har vi nått den gränsen när de flesta bara buntas ihop utan någon struktur i livet. Det är inte humant emot dom.

    SvaraRadera
  4. I det län där jag bor hade vi kunnat ta emot samtliga av förra årets flyktingar och ändå inte ens bo 6 personer per kvadratkilometer. Sverige är verkligen långt ifrån fullt, och om bara viljan funnits hade den sittande regeringen kunnat gjort så många åtgärder och stiftat så många lagar som underlättat och förenklat mottagandet och satt fart på bostadsbyggande och utbildningsinsatser. Istället tar de den enkla vägen och det är verkligen inte det jag tycker politiker ska göra! Skäms Riksdag och Regering!

    SvaraRadera