tisdag 31 maj 2016

Vill man ha sin kyrka får man faktiskt äta korv ... eller?


Igår lästa jag på två bloggar (Här och Här) inlägg om korvmojarnas försvinnande och kan inte annat (så klart) än dra en parallell med Svenska kyrkan och kyrkobyggnaderna.
"Inte för att jag äter korv va' - men var tar korvmojarna vägen?" och "De kan väl inte bara stänga den fina kyrkan? Himla tur att jag gick ur Svenska kyrkan - de ska då inte ha mina pengar!" ;)


Det är lätt att tycka att det ska vara som det alltid varit - men svårt att se det egna ansvaret i det? I alla fall i de här två, vitt skilda, men ändå så lika, fallen.

Vi har makten ... eller: Vi får det vi betalar för? Vill man ha sin korvmoj kvar så måste man faktiskt köpa korv hos dem!







8 kommentarer:


  1. Du har ju så rätt, tänk så lätt det är att tänka fel. Såklart att vi måste käka korv för att få ha den kvar. Så är det ju med allt annat också. Tack för att du väckte den björn som sov. :D))

    Kram ❤

    SvaraRadera
  2. Har aldrig fattat det där varför så många går ur Svenska Kyrkan bara för att slippa betala kyrkoskatt. Fantastiska byggnader! Men korvmojjar har jag inte mycke övers för... he, he xD

    SvaraRadera
  3. Bra sagt! Eller skrivet.. :)
    Jag är en som INTE gått ur kyrkan och aldrig kommer att göra det.
    Kyrkan bidrar till så mycket fint i vårt land! Korv köper jag också. Får väl helt enkelt börja äta ännu ner! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Helt rätt!! Vi köper alltid kyl, frys och annat här hemma bara för att vi vill att våra lokala affärer ska finnas kvar. Spelar ingen roll om det är billigare på stormarknaderna i städerna runt omkring. Lite samma sak... Och svenska kyrkan kommer jag aldrig gå ur då jag tycker den fyller så stor och viktig funktion i vårt samhälle!

    SvaraRadera
  5. Det är sant förstås. Även korvgryta går bra men då blir det hemmagjort.

    SvaraRadera
  6. Du har såklart en poäng där, det medger jag gärna. Men jag kan/vill ju inte börja äta nå't som jag inte gillar. Men maken drar sitt strå till stacken, jag lovar;-)

    Tänk att två korta snuttar om korvmojarnas vara eller icke vara kan leda till en jämförelse med Svenska Kyrkan...

    1 000 tack för länken dock;-)

    SvaraRadera
  7. Så sant!
    Vill man ha måste man gynna!
    /KIki

    SvaraRadera
  8. Det är sant! Verkar som våra närbutiker sakta, men säkert går samma öde som korvmojarna till mötes. Och det är synd när många saknar bil!

    SvaraRadera