söndag 1 maj 2016

Böcker lästa i April


The Boy Who Lost Fairyland (Fairyland #4) av Catherynne M. Valente
Den var med, med ”En smakebit”, HÄR! Den här boken är den bästa sedan 1:an. Äntligen. Tvåan och trean har varit lite FÖR mycket Alice-i-underlandet-virriga för mig och ibland kändes det som om de var det för att likna Alice i Underlandet-böckerna, mer än för att berättelserna faktiskt behöver det. Men, den här hade,äntligen, ett mer berättande språk – med en röd tråd. Det kommer en bok till i serien. Den både ser jag fram emot och bävar för – vill så gärna inte bli besviken på den! En 4:a

Till himlen och tillbaka av Eben Alexander
Den här hörde jag en hel del om och tänkte att, ja, billig i pocket … varför inte. Det här är Ebens verkliga upplevelser och han varvar dem bra med familjens och läkarnas tillika – samt bakgrund och funderingar. Men den fångade mig inte. Hans upplevelser fascinerande inte. En 3:a

The Shell Seekers av Rosamunde Pilcher
En bok jag läst förr och kom I håg som lång och bra, men inte varför. Den här gången var den mest bara lång. Inte dålig för det – men lite FÖR lång för mig. Världen går snabbare nu än den gjorde när den här boken kom ut – och kanske vill jag att det ska hända aningens lite fortare i mina böcker också numera. En 3:a

Antirasistisk ordbok av Ed. Adrián Groglopo
Bra att den finns – synd att den behövs. Saklig med ordens bakgrund, uppkomst och förändring i betydelse under åren. En bra bok att ha i hyllan när man blir osäker. Kanske inte helt aktuell om 5 år, då ord, som det, faktiskt, påpekas i boken, ändrar sig  En 4:a – för att den är bra strukturerad. Fattas aningens lite enklare språk i förklaringarna för att den skulle få en 5:a.

The Long Utopia (Long Earth #4) av Terry Pratchett & Stephen Baxter
Den var med, med ”En smakebit”, HÄR! Det här trodde jag skulle vara den sista boken i serien – men si, där hade jag fel. Det kommer en till i sommar. Men den ska vara den sista. Den här återupprättade min känsla från första boken – som jag tills nu tyckt varit bäst. Den här hamnade i samma klass. Ser fram emot att få läsa den slutliga. En 4:a

Magonia (Magonia #1) av Maria Dahvana Headley
Den var med, med ”En smakebit”, HÄR! Jag vet inte varför jag inte gett den en 5:a … kanske borde jag ha gjort det. För den bor kvar i mig.
Den här lyssnade jag på. Uppläsarna var bra och läste med inlevelse – även om jag tycker det är jobbigt när de ska ändra rösten för att efterlikna det motsatta könet – det blir aldrig riktigt bra.
Det här är en fantasy som inte föll i något gammalt fantasymönster. Egen storyline och oväntade världar som möts. Ska bli spännande att se vad fortsättningen kan bära med sig. En 4:a

This book is Gay av James Dawson
En bok som behövs och som säkert kan hjälpa många bara genom att finnas. Men när jag läser den får jag känslan av en vuxen som försöker vara yngre än han är och då blir lite barnslig och på gränsen till nedlåtande. Förhoppningsvis är det bara min upplevelse (CIS, vit kvinna i Sverige) – men det gör ändå att jag bara ger den en 3:a

Gossamer av Lois Lowry
Lowry! Kan nog bara ge henne 5:or tror jag. En underbar liten bok.

Flykten av Francesca Sanna
En sagobok, eller en grafisk kort berättelse med få ord i bilderna. En bok med fina bilder som säger mer än tusen ord i sig. De säger mängde i sin färgsättning, sina proportioner och sitt perspektiv. En klar 5:a







Man kan säkert låna den på biblioteken också.






4 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Antirasistisk ordbok, men den gillade jag å andra sidan mycket. Bra att ha i hyllan! Eller, jag läste Snäcksamlarna för typ 20 år sedan och minns inget av den...

    SvaraRadera
  2. Jag har så otroligt många böcker på min att-läsa-lista redan men jag kollar in dina 4:or i alla fall! Tack för tipsen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Är som vanligt väldigt impad över alla böcker du hinner läsa under en månad. Å jaåå, jag ligger långt efter även den här månaden. Förstår egentligen inte varför, då jag sällan tittar på tv...
    Kan det vara alla bloggpromenader jag gör kanske. Tror nog det;-)

    SvaraRadera
  4. Säger som BP, det är nog bloggarna/bloggandet som gör att man inte hinner sätta sig och läsa en riktig bok. Fast jag läser just nu, eftersom jag såg en film som gjorde mig nyfiken på boken. Den är skum, den. Alice i Underlandet - släng dig i väggen liksom ... Dagarnas skum heter den, kolla upp den om du inte vet vilken det är.

    SvaraRadera