tisdag 1 mars 2016

Böcker lästa i februari


Our endless numbered days av Clair Fuller
En bok om en flicka som blir kidnappad av sin pappa … men ingen letar efter dem? De är borta i flera år. Nej. Jag fattade inte. Ett försök att romantisera över något som är ett faktiskt brott. Usch! En 1:a

Fortunately, the milk av Neil Gaiman
En Gaimanskt berättad bok om pappan som gav sig ut för att köpa mjölk och dröjde med att komma tillbaka för att … ja; äventyr! Finns på svenska och heter då ” Splods öga : ett galaktiskt äventyr” – ingen som helst logisk förklaring till den svenska översättningen av titeln. På Norska heter boken ”Heldigvis hadde jeg melka” – mycket vettigare! Nåväl. En 3:a. Mest för att det är Gaiman och lite för att berättelsen är fantastiskt. Men inte mer – för den känns lite väl fantastisk, på gränsen till hysterisk!

Vardagens Antirasism av Antirasistiska akademien
En viktig bok skriven av många. En del är svårt att läsa för att ämnet är svårt och rör vid verkligt svarta kapitel i vår historia – men intressant och upplysande. En bok som, tyvärr, behövs. Jag ger den en 3:a. Kanske borde den få mer bara för att den faktiskt finns – och fler liknande böcker behövs – men den kändes som skriven för de som utsatts av rasism och fick mig att känna mig ”på andra sidan”, och därmed lite skyldig … Intressant, men lite jobbigt. Kanske fyllde boken sin uppgift just där.

Primates: The Fearless Science of Jane Goodall, Dian Fossey, and Biruté Galdikas
av Jom Ottavani & Maris Wicks
En grafisk novell som yngste sonen köpte. Jag gillade att titta på sidorna och berättelsen är inte dålig – men rörig. Handlar, löst, om verkliga personer som jobbat med gorillor och schimpanser i deras eget värld. EN 2:a

De nya dödssynderna av Stefan Einhorn
Ja, jag vet ju att Einhorn ofta skriver om sådant vi faktiskt redan tänk på – som i Konsten att vara Snäll - men har ändå alltid tänkt att det han skriver är viktigt att prata om och att kanske har inte alla tänkt i alla banor och … ja, ni förstår; helt ok böcker. SÅ, när jag läste om den här: ”Efter en brett upplagd opinionsundersökning visar det sig att de flesta gamla dödssynderna har ersatts av nya” – så tänkte jag att äntligen skriver han om vad andra tänker om just det HÄR ämnet. Hade jag rätt? Det står ju ändå ”en brett upplagd opinionsundersökning”? Nej. Mycket, väldigt mycket, om vad Einhorn tänker/tycker. Blev inte intresserad. Inte alls. Gav en 2:a – mest för att ämnet och det han lyfter som nya dödssynder ändå är bra att prata om.

The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin
Ja! En Fantasy/Science Fiction-bok för vuxna. Ja, jag vet – jag tjatar en del om att varför vi ens behöver dela upp böcker i ålderskategorier – men här känns det att den är skriven för … en sådan som mig. En vuxen, tänkande människa som hunnit läsa en hel del och inte behöver få ALLT analyserat i dialog eller mellanstycken under bokens gång – skönt! En 4:a
Gav ”en smakebit” HÄR!

Ulrikas Bok
av Maria Gustavsdotter
En bok jag läst för att vi, tillsammans, i bokcirkeln valde den. Bok ett i en serie på 3 som följer tre systrar. En svensk, historisk roman med berättelsen förlagd i Bohuslän.
Många skriver att de tycker om att läsa böcker där de känner igen omgivningarna och att det ger ett extra djup i berättelsen. Jag kan inte hålla med. Det känns väl lite som kuriosa när jag vet hur Morlanda kyrka ser ut – men det ger mig inget extra djup i berättelsen. Vad det gör, för mig, är att sätta gränser för min fantasi. Jag kan ju inte tänka mig egna scener – det finns ju ett RÄTT i hur det ser ut. Berättelsen lockar mig inte heller direkt – men boken var inte dålig. Den höll mig vaken och jag läste ut den på ett kick – för att jag kunde, och för att jag faktiskt ville veta hur det skulle gå. En 3:a

The Faster I Walk, the Smaller I am
av Kjersti A. Skomsvold
En udda bok av en norsk författare. Boken finns inte översatt till svenska, men norska. En långsam bok med en kvinnas tankar om att hon nog borde leva innan hon dör. Får läsaren att fundera över det hysteriska Carpe Diem – är det nu så himla viktigt att det HÄNDER en massa hela tiden och att alla vet vem man är – eller kan man Carpe Diem i det lilla, hemma hos sig själv och det är bra nog? Den får mig att fundera på hur viktigt det är att vi är det vi själva vill med våra liv och våra dagar och inte vad samhället/omgivningen/vem som helst annars tycker. En 3:a
Gav ”en smakebit” HÄR!

White Cat (The Curse workers #1) av Holly Black
Och så läste jag då äntligen min första Holly Black. Del ett av tre. De två följande delarna är redan beställda. Underhållning på snabb, hög, lite mörk nivå. En 4:a


Appleby Farm: A Blessing in Disguise: Part 1 av Cathy Bramley
En serie på fyra böcker som jag lyssnar på på Storytel. Feelgood. Förutsägbar. Ren avkoppling – skön att köra bil till! En 3:a







Man kan säkert låna den på biblioteken också.




1 kommentar:

  1. Jag blev intresserad av Vardagens Antirasism, eftersom jag försöker bli en bra allierad. Tack för tipset1

    SvaraRadera