fredag 22 januari 2016

Hur i hela friden orkar folk?




I veckan började Vegorätt på SVT 2. Ja, jag såg det - gillade recepten, hittade receptsidan och tyckte det var intressant trots alla ingredienser jag inte har hemma ... men kanske borde ... och så var det, som man säger, det det.

Men ... så tänkte tydligen inte de flesta? Eller?

Åsikter, åsikter, åsikter ... alla, i stort sett negativa. En del mer underhållande än andra och förståsigpåare försöker förklara varför medan andra vet hur det borde göras när det görs "rätt". Kristoffer på DN påstår att programmet upprör för att det är subversivt (revolutionärt), och det kanske han har rätt i.

Visst, jag förstår att det är annorlunda - och, ja, jag kan ta på mig mina inskränkta-det-borde-vara-som-jag-vill-ha-det-glasögon jag med ... men varför skulle jag det? Hur orkar folk? Varför upprör det så väldigt att det är annorlunda och inte ritkgit som "Svensson" vill ha det? 
Och jag undrar ... med skådespelande kockar som torkar av sina händer i håret i andra laga-mat-program, hur blev det här städade, soliga, kanske lite flummiga men vackra program så väldigt hemskt?

Varför skulle Vegorätt vara representativt för hur alla vegetarianer är? Är det SVT's uppgift att representera ALLA, ALLTID?  Är det därför folk är så upprörda? För att de varit med och betalt genom radiotjänst? Vi betalar lika mycket, om inte mer till alla andra kanaler  - vi är nämligen de som får hela reklamvärlden att gå runt ... vare sig vi begriper det eller inte.

Nåväl. Nu känns det bättre. 
Förstå mig rätt. Det var inte det bästa program jag sett. Men det var heller inget att bli upprörd över. Det finns så många andra program på TV som jag skulle stänga ner innan jag gav mig på det här, om jag hade den makten - så ... jag tittar nog nästa vecka med. Det är ju inte mycket annat att se på ... och god mat är aldrig fel :) 






11 kommentarer:

  1. Har nog sagt det förut, fast då i ett annat sammanhang - vart är vi på väg? Om ett matprogram kan uppröra på det sättet borde vi kanske vända blicken mot nå't helt annat håll. Ett viktigare håll. Ja, flera viktigare håll för att vara exakt.

    Har inte sett programmet, eftersom vegokost är inte min/vår grej. Håller mig i stället till Jamie Oliver. Tyvärr är hans senaste bok också så himla vego- och hälsoorienterad att jag inte gillade den. Håller mig till hans tidiga, vettiga recept i stället.

    SvaraRadera
  2. Okej, ett program att ta sig en titt på allstå, jag blir nyfiken. Gillar att läsa dina funderandeinlägg...tycker om hur du skriver
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Jag såg programmet med stora förhoppningar. Skulle nämligen vilja börja äta mer vegetariskt, men känner mig som en novis. Men jag blev besviken. Det kändes flummigt och för avancerat. Jag skulle behöva ett basic-program som visar hur man kan börja när man vill övergå till ett mer grönt kök. Typ som när Mat-Tina hade sin allra första matlagningsserie på TV för många år sedan! Nu har jag inte läst alla recensioner av programmet, men jag förstår om många tycker att licenspengarna kunde ha använts till något annat! Kanske Tina kunde göra ett nytt försök med sitt kök... : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vegorätt har kanske banat väg för många fler matlagningsprogram med inriktningen Vego/Vegan. :) Det finns säkert de som vill visa hur man gör bättre (?) program nu ;)

      Radera
  4. Ett tv-program jag missat, men måste säga att jag blev nyfiken. :-) Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Jag blev tvungen att titta på programmet när jag sett och läst reaktionerna. Vill inte se kladdiga fingrar i håret eller ludna magar i maten eller fnittriga hippies på höbalar. Men inte går jag i taket eller rasar i pressen, bara stänger av och säger nej tack. Det finns så många seriösa och bra bloggar om veggo att välja istället.

    SvaraRadera
  6. Undrar om det verkligen är så upprört som tidningarna får det att verka? Ibland känns det som att de skapar sina egna nyheter och blåser upp saker till "folkstormar" när det är några få enskilda tyckanden. Julkalendern som det skrevs så mycket om hade ju totalt 19 anmälningar vilket känns som en droppe i havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera vet man ju inte riktigt hur det är "egentligen" - visst styr media vad som lyfts ... och det är ju inte det trevliga som säljer. Det vet vi ju! Så, därav inlägg som det här på fler bloggar än min ;)

      Radera
    2. Tror färre människor än man tror orkar...

      Radera
    3. Ja - och det är deras röster media lyfter ... När ska vi börja lyfta varandra och de goda nyheterna?

      Radera
  7. Ett program jag helt missat. Nu blev jag nyfiken att se nästa avsnitt.

    SvaraRadera