måndag 24 augusti 2015

Alla gillar trevligt folk?


Sitter och tittar på "Trevlig folk" och konstaterar att det är svårt att se den här filmen utan att tycka en massa. Hela känsloregistret är med. Alla som ser den tycker nog lite olika - men alla tycker något, garanterat!

Bak på DVD-boxen står det så här:
Som första afrikanska lag någonsin har Somalia precis anmält sig till bandy-VM. De unga spelarna bor dock inte i Somalia. De bor i Borlänge. Och ingen av dem har någonsin stått på ett par skridskor. VM i Sibirien börjar om sex månader. Någon tycks ha tänkt väldigt långt utanför boxen.


Har du inte sett den så se den - varmt rekommenderad!




Citat ur filmen:

- "Vad är det bästa med Sverige?"
- "Att man kan ha en framtid alltså. Det är det bästa!





På tal om fördomar så lägger jag in det här också:





Smidigare uttryckt än jag någonsin förväntat  mig av vare sig Filip eller Fredrik...
- ett radarpar vars påhitt jag länge ställt mig frågande till  - 
... jupp, där kom några av mina fördomar i dagen! 
Jag jobbar på mig själv alltjämt och kommer aldrig bli sysslolös!








5 kommentarer:

  1. Har aldrig sett något program med killarna. MEN såg ett långt reportage om det somaliska bandylaget på Sportnytt. Det var helt suveränt och inte "spexigt värre". En av Sveriges bästa och mest kontroversiella bandyspelare Per Fosshaug har ju ett finger med i spelet där så japp - sådant gillas skarpt!

    SvaraRadera
  2. Jag både gillar och ogillar Filip och Fredrik. Ofta är de så otäckt grabbiga att jag vill kräkas, men till och från glimrar det till något helt annat, ett patos för rättvisa och mänskliga rättigheter som är svår att motstå... Önskar att den sidan av dem fick mer utrymme... Har inte sett den här än, men vill gärna göra det - när jag orkar...

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett något av Filip och Fredrik, bara korta reklamsnuttar om program som de gör. Det är för omoget och gapigt tycker jag. Men nu blev jag ju nyfiken på att ompröva mina fördomar ;) Kanske skulle jag se den filmen ändå. Kan tipsa tillbaka om en film som var helt i min smak och som jag skrev om i min blogg i dag; Eftermiddagarna med Margueritte. Helt underbar...

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid gillat dom killarna och sett mycket av deras program.
    Kommer ihåg när philip satt instängd i en hiss i flera timmar med olika kändisar.
    Han fick dom verkligen att öppna sig!
    Det var ett jätte intressant program.
    Tack för din otroligt fina kommentar i måndags hos mig! ♡
    Ha en jätte fin dag!
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Jag har också svårt för den grabbiga fasad de ofta visar upp i TV, ibland tycker jag mig se att deras riktiga jag lyser igenom och det gillar jag.

    SvaraRadera