söndag 12 juli 2015

Skattletarhelg


Ja, vi har nu inte varit ute i världen och letat skatter - vi har grävt där vi står, hemma, bland alla grejer man inte haft hjärta att göra sig av med. Gammalt eget och arvegods. Mognaden har slagit till och vi är inte längre så sentimentalt bundna vid grejerna - men det verkar inte heller vara något större värde på grejerna ... så vad gör man? Vi har kört en hel massa till välgörenhetsloppisen ... men de här då? Minkboa (jo, lite makaber - men ett "barn av sin tid), Hackefors och Bavaria? Någon? ;) Anar en tur till till loppisen!














17 kommentarer:

  1. Vilka vackra serviser!! De måste du ju kunna sälja!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liljekonvalj-servisen är bara 4 koppar med fat och två assietter - inte mycket till servis :/ Och den andra... nja, åtta koppar 12 fat och 10 assietter - lite som gått sönder i disken kanske ;) vet inte om det är värt att sälja ... barncancerfonden är nog en värdig plats för dem att starta ett nytt liv ... tror jag!
      Visst är de fina :) men kaffekoppar är ju så små när man är kaffesugen ;)

      Radera
  2. Ska man gå ut iklädd Minkboan ska man nog ha
    nerver av stål och även kunna slåss Hihi
    Serviserna är ju fina och blir nog lättsålda.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Vackra serviser! Det är tråkigt men man kommer till insikt att man inte kan spara på allt. En värmande minkboa på mina ömmande axlar skulle sitta bra, men hjälp så utskälld jag skulle bli!
    Ha en skön söndagskväll!

    SvaraRadera
  4. Åh den där Hackors med liljekonvaljen är bedårande- Snäll gör dig inte av med den. Det är min favorit och just den modellen på kopp är toppen.

    SvaraRadera
  5. Vackra saker - men det är ju så att man inte kan spara på allt.
    Lite nostalgi måste förstås ändå få finnas kvar i skåpen.

    SvaraRadera
  6. Helt klart är att man måste rensa ibland och jag tycker bara man behöver spara sånt man själv gillar vad det gäller arvegods! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  7. Minkboan var verkligen makaber, men så såg man väl på djur förr tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Loppis är nog bland det bästa som finns. Tänk att någons "skräp" kan bli någon annans "skatt" och visst är det en skön känsla att få rensa ut ibland och låta någon annan få njuta av prylarna istället för att slänga. :)

    Sköt om dig vännen!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Jag tror absolut att det går att sälja. Finns alltid någon som söker just den där delen eller en del med liknande färger som det man har. Ja, minkboan är verkligen en sak av sin tid... Kattpälsar och allt annat man tog tillvara på för hundra år sedan då det inte fanns några alternativa material dagar med minus tjugofem grader... Fin kväll till dig Eva!

    SvaraRadera
  10. Jag har en rävboa kvar efter min mormor, komplett med tassar, huvud och glasknappar till ögon...

    SvaraRadera
  11. Hahaha! Det regnar visst fortfarande hos er;-)

    Dessa minboor (heter det så i pluralis?) är sååååå himla äckliga, men jag minns dom på gamla tanter faktiskt. De skrämde skiten (sorry!) ur mig som barn och gör det fortfarande som vuxen faktiskt.

    Tror nog att ni behöver ta en tur till. Ett alternativ kan ju vara att hyra bord vid en backluckeloppis och försöka kränga sakerna. Vissa tycker det är väldigt roligt att resa Sverige runt och sälja sina saker på olika loppisar under sommaren. Nu älskar vi ju gå på loppisar... men risken/chansen att vi köper nå't är inte överhängande direkt. Men att bara suga in atmosfären (när det inte regnar alltså) är alltid värt ett besök.

    SvaraRadera
  12. Dessa fina saker kan du säkert få en slant för. Skönt att rensa är det i alla fall.

    SvaraRadera
  13. Gillar iden med att rensa ut...på det viset kan man fylla på med nytt igen.
    Blir det ett loppisbord tro?
    /Kiki

    SvaraRadera
  14. Vackert :) Tänk vad dessa kaffekoppar använde mycket förr, idag dricker man mest ut kaffemuggar :)

    SvaraRadera
  15. Så många gånger jag tittar på utrensade saker och tänker att man skulle sälja dem på loppis. Så många gånger jag bestämmer mig för att, nej, de kanske skulll ge lite pengar men jag vill helst bara bli av med dem. Och så tar jag allt till Erikshjälpen istället.
    .

    .

    Och försöker att inte köpa hem något nytt :-P

    SvaraRadera