fredag 17 juli 2015

Go set a watchman



To Kill a Mockingbird är en bokklassiker skriven av Harper Lee - på svenska fick den heta Dödssynden (underlig "omtitulering" jag inte riktigt gillar). Som film, med Gregory Peck i en av huvudrollerna, fick den heta Skuggor över Södern. En världsklassiker både som bok och som film.

Harper Lee skrev en annan bok först; Go set a Watchman (på svenska  Ställ ut en väktare, kommer ut i vecka 32) men blev ombedd att skriva en annan version av boken med en annan av karaktärerna i originalboken i fokus. Att detta bokmanus fanns kvar uppdagades för bara några år sedan, och nu är den ute, i alla fall på engelska. 


Storytel - ljudboksleverantören - har den redan, på engelska, med Reese Witherspoon som uppläsare. Ms Witherspoon är behaglig att lyssna på - och boken lyssnar man sig igen om på under 7 timmar. Ett litet tips om man har Storytel och inte vill vänta på svenska boken, eller lägga ut pengar på den engelska :) Tyckte nog att det var imponerande snabbt av Storytel. Va? Nej, jag är inte sponsrad :) Bara imponerad!

Än så länge har jag lyssnat på en timme av boken, inte mycket - men jag ser fram memot att fortsätta!


Om Ställ ut en väktare skriver Wikipedia
Romanen följer den vuxna Scout Finch som reser från New York till Maycomb, Alabama, för att besöka fadern, Atticus Finch, 20 år efter händelserna i Dödssynden. Enligt förläggaren är Scout "tvingad att brottas med såväl personliga som politiska konflikter, för att förstå faderns inställning till samhället i stort och hennes egna känslor gentemot platsen där hon föddes och växte upp" 






Och, jag kan, tyvärr, inte höra Reese Witherspoons namn 
utan att tänka på den här:




Jag är nog en dålig människa
;)







3 kommentarer:

  1. Du kommer troligen inte att tro det men To Kill a Mockingbird står faktiskt i vår bokhylla och den boken läste jag för många, många år sedan. Dags att gräva fram den igen med andra ord. Minns inte innehållet...
    Nu gillar jag ju läsa engelska böcker i originalversion, då jag tycker att man tappar alltför mycket i översättningen. Så "Go set a Watchman" ska inhandlas - som "riktig" bok alltså;-)

    SvaraRadera
  2. Allihop helt nya boktitlar för mig! :-)
    Sv: Så sant att fläderblomssaft kan ha en speciell smak - det måste jag hålla med om. De jag köpt tycker jag är lite beska. De egengjorda goda med mildare smak och fermenterar man den blir den toppen. Säger mina smaklökar. :-D

    SvaraRadera
  3. Ha, ha gillar leken med Reese namn.
    Läste To Kill a Mockingbird efter din rekommendation och jag älskade den. det här låter som ett bra fortsättningstips.
    /Kiki

    SvaraRadera