söndag 19 april 2015

En smakebit på søndag:The Martian


Från bokens baksida:


I’m stranded on Mars. I have no way to communicate with Earth. I’m in a Habitat designed to last 31 days. If the Oxygenator breaks down, I’ll suffocate. If the Water Reclaimer breaks down, I’ll die of thirst. If the Hab breaches, I’ll just kind of explode. If none of those things happen, I’ll eventually run out of food and starve to death. So yeah. I’m screwed.

The Martian är den första boken på väldigt länge som jag verkligen förlorar  mig i. Den är bra. Så bra. Humorn - den torra, fantastiska humorn! Klockren!

Första omslagsbilden är den engelska. Det är den jag har. De engelska omslagen har en förmåga att vara snyggare - men inte den här gången. Jag hade föredragit det amerikanska. Vad tycker ni? Är omslagen viktiga?




Här kommer min smakbit (som är två - jag kan inte låta bli):


“He’s stuck out there. He thinks he’s totally alone and that we all gave up on him. What kind of effect does that have on a man’s psychology?” He turned back to Venkat. “I wonder what he’s thinking right now.”

LOG ENTRY: SOL 61 How come Aquaman can control whales? They’re mammals! Makes no sense.”

och:


“Log Entry: SOL 118
My conversation with NASA about the Water Reclaimer was boring and riddled with technical details. So I'll paraphrase for you:
Me: "This is obviously a clog. How about I take it apart and check the internal tubing?"
NASA: (After about 5 hours of deliberation) "No. You'll fuck it up and die."
So I took it apart.”


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Se andras smakbitar för dagen HÄR!  Man kan säkert låna den på biblioteken också!







16 kommentarer:

  1. Denna måste jag bara läsa. Omslag bryr jag mig inte alls om, även om jag kan tycka att det är snyggt eller ej, men innehållet är det viktiga :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Det amerikanska var nog lite snyggare :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det amerikanska omslaget är lite snyggare.har aldrig hört talas om boken. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt läsa den, köpte den faktiskt till min bror, omslag 2 är snyggast

    SvaraRadera
  5. Definitivt en bok för maken, han gillar scifi. Omslag bryr jag mig om till viss mån. Är ju faktiskt arbetsskadad;-)
    Jag gillar nog tvåan bättre då den är mera relevant till vad boken handlar om.

    SvaraRadera
  6. Verkar som en bok i min smak.
    Tackarv för detta tips :)

    SvaraRadera
  7. Denna kommer jag säkerligen att läsa så småningom. Den verkar bra. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Japp! Den där vill jag verkligen läsa - tack för smakbitar! :)

    SvaraRadera
  9. Bokomslag, liksom vinetiketter, är väldigt viktiga, tycker jag.
    Det är alltid roligt att få boktips, tack!

    SvaraRadera
  10. Verkar väldigt bra, en vill-läsa bok. Tack för tipset och smakbitarna! :)

    SvaraRadera
  11. Denna har jag precis läst. Gillade jättemycket!

    SvaraRadera
  12. Den här har jag blivit tipsad om tidigare och den verkar ju bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Intressanta smakbitar. Och jag föredrar också omslag nr 2. :)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbitarna. Det andra omslaget var mer effektfullt (även om jag inte brukar bry mig).

    SvaraRadera
  15. Omslaget är ibland viktigt - det första intrycket som kan avgöra om man köper eller inte. Lite beroende på genren. Fast oftast kollar jag igenom först och försöker bilda mig en uppfattning. En gammal yrkesskada jag har är att börja titta längst bak i boken... Sitter liksom inbyggt i ryggmärgen...

    SvaraRadera