onsdag 1 april 2015

Böcker jag läst i mars


Det har blivit en hel del böcker lästa under mars - av många anledningar. Det finns ju, för det första, så himla många bra böcker, och, för det andra, så är det ju skön avkoppling (och ibland bortkoppling - det är svårt att tänka på annat medan man läser)!
Det har varit dåligt med rekommendationer och recensioner här ändå ... för det är ju den tidskrävande biten - men jag tänkte att jag kan bjuda på en snabbgenomgång :) Så, gillar du inte böcker så kanske du hellre vill komma tillbaka när det kommit något nytt inlägg på plats ;)


Så, här kommer de alltså - böckerna lästa under mars (klickar man på titlarna kommer man till Adlibis - inte för att jag är sponsrad, utan för att det är där jag handlar mest ... och för att ni kanske vill läsa vad det faktiskt står att boken handlar om ;)):

Den här boken nämnde jag när jag började läsa den (HÄR). En klokbok som blir lite FÖR mycket. Det Brown skriver är bra - men jag behöver inte så mycket kring ämnet för att förstå. Det känns till slut lite som studielitteratur. Den fick en 3:a av mig (Goodreads definitioner)

Den här lyssnade jag på på Storytel under en stor del av februari men avslutade i början av mars.. Det är en bok för unga vuxna ... och det  här är sista gången jag definierar böcker så, för det spelar ingen roll. En bra bok är en bra bok. Det här är en bra bok. Livet. Klokt. Självklart lite over-the-top för att få skruv på det hela, men helt klart läsvärd. Den fick en 4:a.

En samling reflektioner kring att vara ung, att tro på Gud och att grubbla. Många av texterna kommer stanna hos mig länge. Hon skriver på ett lättsamt sätt och upplevelsen blir  som att läsa något som är skrivet direkt till mig, som gammal vän. Det här är en bok jag gärna skulle ge till mina unga ledare som sitter i "studieträsket" hon så väl beskriver.Jag gav den en 4:a

De här två böckerna måste man ju nästan nämna tillsammans - för hur många vet att berättelsen om Alice i underlandet egentligen består av två böcker?
Det här är två av de få böcker jag köpte på rean. Jag gillade dem inte. Är det att häda? Men, oavsett - jag gillade dem inte. Böcker av sin tid.Skruvade på ett sätt som säkert var både chockerande och nydanande en gång i tiden - men nu ... nej. De fick en varsin 2: a ändå - det är ju, trots allt, klassiker.

Det här är en av böckerna som kommit från prenumerationen hos The English Bookshop. Jag är så glad att jag bestämde mig för att hoppa på den för nu får bra (bra som i litterärt bra - inte så posh menat som det låter - och utvald av någon som varmt rekommenderar den) böcker jag antagligen inte skulle ha valt att läsa själv. Det här är en sådan. Inte lockande text på baksidan, visste inget om den ... men... nja. Jag är glad att jag läst den. Jag tänker fortfarande på den. Den fick dock inte mer än en 2:a.

Här kommer ett erkännande. Jag köper ibland böcker för att de är snygga. Ok. Inte bara - men där EN av de anledningar som kan tippa obeslutsamheten till ett rungande JA- den ska jag ha! Det här är en sådan. Murakami är känd för många andra böcker. Kanske inte lika känd för denna. Den är ... underlig. På ett sätt jag gillar. Drömlik. Inte drömlik som i romantisk utan drömlik som i ologisk (bitvis) oförklarlig och ... underlig. Den fick en 3:a .... men snuddar ändå en 4:a.

En bok som snurrar runt i reklam och i omnämnande i bokvärlden såpass att jag bara var tvungen. Den tar upp så må nga tänkvärda saker om fasader och människors liv vi inte vet något om. Den behandlar kärlek på ett ovanligt fint sätt och ... ja, den fick en 4:a.
Finns även översatt!

Mystik och detektiver i. En första bo i en serie med avslutande delar. Skön engelsk omgivning och fattig upper-class familj där yngsta dottern Flavia löser m ord och hemskheter. Flavia är bara 11, men det här är ingen barnbok. Mycket kunde jag fela med boken - men det är en bok och läsupplevelsen var skön, så den får en 4:a.
Finns även översatt!

En gammal barnklassiker som i sin stil gav mig känslan av att vara äldre änden är. Gillade den, men för att bli sådär lyrisk som många är måste man nog läsa den i den ålder den är menad för. Den fick en 3:a.

Det här är en bok som hör ihop men The Humans som jag skrev om HÄR.
Matt Haig har, i  mig, fått ett fan som applåderar högt och ljudligt. Underbara böcker. Mer finns att läsa, och det kommer jag göra.
Den här boken har jag också redan nämnt. Där har jag gjort HÄR och HÄRDen får, så klart, en 5:a.

En bok som lockade med författare och upplägg. Den var bra. Men inget att hylla. Den fick en 3:a för att den fick mig att fundera en del.

Den här boken blev omnämnd i en bokvlog på ett sånt sätt att jag kände att, ja, det här är en bok för mig. Och känslan var rätt. Den har fantasy-inslag och är fantastisk i sitt sätt att på, visserligen okonventionellt sätt, beskriva hur vi reagerar när inte kan hantera det som händer oss - och när vi inte har någon annan utväg än att leva i det. Den fick en klar 4:a





Man kan säkert låna den på biblioteken också.






1 kommentar:

  1. Så många boktips! Måste erkänna att jag är lite dålig på att läsa privat - så mycket litteratur att plöja igenom på jobbets vägnar att ofta blir det mer konkreta saker som fotografering och pyssel med hundarna när jag är ledig. Fin dag till dig! Jag väntar med att påskönska till efter långfredagen.

    SvaraRadera