onsdag 25 februari 2015

Dagen D!


Så är det då dagen D - vi far på läger. Femtiotvå personer. Fyra dygn. På en (befolkad, med ett litet Coop, men dock) ö!
Jag har packat, för jobbets räkning, så att jag redan är helt slut ;) Nu ska jag försöka få ihop någon sorts överlevnads-kit för mig själv och tänka ut en stärkande lunch, innan den offentliga dagen börjar.


Fyra dagar läger för blivande konfirmander. Fyra dagar att påminna sig själv, samt försöka förmedla till alla runt omkring en, att vi har betydelse - och att den betydelsen kan bestå av att bara vara. Förmedla att det är viktigare att lyssna på någon än att komma med kloka, skämtsamma eller överhuvudtaget, kommentarer och/eller svar. Förmedla vikten av närvaro, mental och annorledes ;) - samt, viktigast av allt, förmedla att de alltid är önskade, älskade och värdefulla. DET, mina vänner, är inte lätt. Att få någon att tro på sitt eget värde är inte lätt när det finns en hel värld som förmedlar att "du ska nog kunna bli något bra om du bara____"  (fyll i själva).

Och så ska vi ju ha väldigt roligt samtidigt.

Om vi bara håller ihop ska vi kunna ha kungligt roligt!

Blogga- ja, det gör jag om jag hinner (och om det finns nät - viktig ingrediens) :) Men i några dagar nu så finns det annat (och andra) i  fokus. Och det finns trötthet ;) Även om jag inte har åldersnoja så är jag ju medveten om att jag inte är 17 år länge. Det känns, efter några dagar utan tillräckligt med sömn, om inte annat! ... vilket, förvisso, gör att man, dag 4, ser ut som sjutton - men det är ju en helt annan sorts 17.







13 kommentarer:

  1. Låter utmanande, spännande och lite svårt. Själv skulle jag inte vilja återgå till att vara 17 år. Sjutton vilken svår tid i livet ;-) Men med 55 levda börjar jag sakta inse att tiden är begränsad. "Don´t wait for the perfect moment. Take the moment and make it perfect". Lycka till Eva det där klarar du galant !!

    SvaraRadera
  2. Fyra intensiva dagar och nätter ligger framför dig. Men ni får säkert jätteroligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Önskar dig styrka, tålamod och förhoppningsvis ett och annat glas vin;-)
    Personligen hade jag hellre åkt på ett fysiskt krävande träningsläger i fotboll, gärna söderut och i värmen, men åt andra sidan är jag ju inte 17 eller 20 heller längre;-)
    Good luck!

    PS.Väldig kloka ord av Anita! DS.

    SvaraRadera
  4. Vilken utmaning! Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen ingen lätt uppgift du har framför dej, men att bara läsa dina tankar gör att jag tror du kommer att lyckas jättebra med att få konfirmanderna att tro på sej själva.
    Och att få se ut som 17 igen måste väl vara värt en helg......;).
    Ha en bra lägervistelse!

    SvaraRadera
  6. Hoppas det blir precis så bra du vill att det ska bli!

    SvaraRadera
  7. Ha fantastiskt fina dagar. Dagar som kommer betyda så mycket för er alla. Och vilket betydelsefullt arbete du utför. Du vidrör framtiden och sår små frön som kommer blomma under många år framöver. Vilken gåva att ge människor på väg ut i det stora äventyr som är livet.

    Ta hand om dig Eva.♥

    Kram

    SvaraRadera
  8. Otroligt viktigt att dagens ungdomar får vuxna förebilder och att de har vuxna de vågar prata med, lär sig våga vara sig själva och tro på sig själva. Så klok som du verkar tvivlar jag inte en sekund på att du klarar att förmedla allt det till dem. Men att du kommer vara helt slut när du kommer hem, tvivlar jag inte heller på :)

    SvaraRadera
  9. Så kul! Jag litar fullständigt på att det går bra för dig ;)

    SvaraRadera
  10. Jag, som bland annat har varit lärare på högstadiet i årskurs åtta är mycket imponerad över att någon står ut fyra dagar med dessa ungdomar. Och klarar av dem överhuvudtaget. Jag skulle aldrig ha orkat. Men så var det ju inte konfirmander jag hade att göra med heller.

    De konfirmander som vi har nu i församlingen har jag upplevt som väldigt trevliga och lugna när jag har spelat på gudstjänster. Jag fick till och med en applåd av dem (ett fyrtiotal) när jag spelade Underbart som postludium istället för ett stycke av Bach som jag tänkt från början. De sjöng med också!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag unnar alla 14 åringar att få åka på konfirmationsläger, det är så himla rätt tid, prata om stora fågor och sig själva. Du gör ett superviktigt jobb. Lycka till
    /Kiki

    SvaraRadera
  12. Bror min har ju haft hand om en hög konfirmationsläger, ja, han är präst då...eller var...han jobbar med annat nu.
    Var med ett par ggr för att hålla föredrag...fina ungdomar och fina vyer vid den lilla sjön...ja..eller om det var havet som hittat in där...dålig koll...haha :)

    Ha de fint.

    SvaraRadera
  13. Önskar dig givande och lugna dagar. Kloka ord!

    SvaraRadera