lördag 25 oktober 2014

Sisterhood of the World Blogger Award

Jag blev nominerad till Sisterhood of the World Blogger Award av Birgitta som håller oss alerta med en mängd fotoutmaningar; Onsdagstema, Torsdagstema och Fredagstema! :) Tack - både för nomineringen och alla utmaningar!
Vad man gör när man blivit nominerad:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor
Här kommer mina svar på Birgittas frågor:
1. Vad skriver du på just nu? Ett blogginlägg om en award jag fick ;) Tråkigt svar? Jo, annars är det mest jobb-alster, ett församlingsblad ska komma till och grupper planeras.
2. Vad föredrar du att skriva, roman eller novell? Drömman kan man ju ha, så en och annan rad har det ju blivit - och om jag kunde få till en novell ... det vore grejer det, även om den aldrig fick läsas av någon annan ;)
3. Favoritförfattare? Så himla svårt - hur kan man ha bara en? Det går inte. Men, för att nämna några; Elisabeth Nemert, Tove Jansson, Neil Gaiman, Ransom Riggs, Patrick Rothfuss, John Boyne ...
4. Vem ska spela huvudrollen om din bok/novell blir film? Det går inte att svara på - den är inte skriven än. Handlingen är inte färdig. Alls!
5. När skriver du helst? Morgon eller kväll? När hjärnan är på det humöret - vilket ofta händer när inte papper och penna är i närheten. Mobilen får många anteckningar!
6. Vilken bok ligger på ditt nattduksbord just nu? "Fairy Tales from the Brothers Grimm: A New English Version" av Philip Pullman 
7. Vad får dig att lägga ifrån dig en bok? Röriga böcker med alldeles för mycket dialog. Böcker för hårt knutna till en grym verklighet. Stavfel (jo, de händer). När det inte "klickar"!
8. Vad tycker du om miljöbeskrivningar i böcker? Jag tycker om när de ger en aning - men inte lämnar något till fantasin. Tolkien var en hejare på att beskriva detaljer och det blev långsamma stycken i boken - men när filmerna kom till så gjorde ju det att många kände igen sig, visserligen ... Det gör det inte roligare att läsa ;) Inte ens i efterskott!
9. Ska du vara med i NaNoWriMo? Nej.
10. Bästa rådet till någon som vill börja skriva! Bara skriv - även när det du skriver generar dig ... det är som att höra sin egen röst ljuda ur högtalare för första gången i sitt liv - man tycker att man låter hemsk, ovan som man är vid sin egen röst - men man vänjer sig!
Jag nominerar ... den som känner sig manad. Alla klarar inte av kedjebrev/awards och liknande - så jag låter vem som helst hoppa på :) Samma frågor gäller!Känn er så utmanade och så award-belönta ni vill! 


3 kommentarer:

  1. Jag tycker du verkligen är värd att nomineras och vinna! Du skriver så bra, who knew, liksom, och ofta om viktiga saker som leder till eftertänkande. SÅ Grattis och Lycka till! Tummar hålles :-)

    SvaraRadera
  2. Är mycket förvånad över att du inte ska vara med i NaNoWriMo. Jag menar du vill ju skriva och det här är ju verkligen än utmaning som jag trodde att den skulle passa dig utmärkt - jag menar, bara 50 000 or ju;-)

    Å 10:an var då betydligt snällare än hos mig måste jag säga;-)

    SvaraRadera
  3. Åh..det där är en ådra jag skulle också vilja företa mig. Påbörjat två böcker sen kroknar jag i halvlek. Synd är det men vad gör man när skrivlustan bara dör?
    Vad är NaNoWriMO?
    Ha så gott du i skrivande stund :D
    kram
    Fia

    SvaraRadera