söndag 5 oktober 2014

En novell om sanningen



Novellix novell no 44

EN LÖJLIG MÄNNISKAS DRÖM av Fjodor Dostojevskij
Översättning: Alan Asaid
Formgivning: Alexander Jansson

Jag nämnde att jag somnade utan att märka det och rentav fortsatte mina funderingar på något vis. Plötsligt drömde jag att jag tog upp revolvern och riktade den, alltjämt sittande, mot hjärtat, just hjärtat, inte huvudet; jag hade ju från början tänkt skjuta mig i huvudet, nämligen genom höger tinning. Jag pressade mynningen mot bröstet, väntade i någon sekund, och plötsligt började ljuset, bordet och väggen framför mig skälva och svaja. Hastigt tryckte jag av.

Men hur skulle jag inte kunna tro: jag har skådat den djupa sanningen, jag har inte hittat på den, utan sett, verkligen sett den, och dess levande bild uppfyllde för alltid min själ. Jag såg den i sådan fulländning att jag har svårt att tro att den inte kan finnas bland människorna. 

Sanningen, beskriven i 11 x 15 och 40 sidor. En fantastisk novell.  Börjar i ett mörkt avslut och slutar med hoppet – det eviga, det nödvändiga. Varmt rekommenderad! 


Visst vill du också veta vad sanningen är?



Finns, förutom hos Novellix även HÄR och HÄR!

Man kan säkert låna den på biblioteken också.


Jag skrev om Novellix novell no 43, Livets stråle av Michail Bulgakov HÄR!










4 kommentarer:

  1. Jag är inte så mycket för noveller, men minns att jag gillade Dostovjevskij när jag läste honom på gymnasiet. Kanske ska ge den en chans ändå...

    SvaraRadera
  2. Jag har hört talats om att den här ska vara bra!

    SvaraRadera
  3. Gillar titeln på den...verkar vara en välskriven och vacker text.
    /Kiki

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Lite ovanligt för Dostojevskij att skriva hoppfullt :)

    SvaraRadera