måndag 14 april 2014

Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt


Den här boken handlar om …

... kärlek

... familj

… det svåra med att vara människa. Svårigheten att se sin egen del i det som händer.


… oviljan. Oviljan att inse att även min handlingar spelar roll i hur andra beter sig …

… hemligheter. Onödiga.


… omsorg som blir så fel. För man tror att man vet hur någon annan ska orka.


… att skylla på någon man tror inte alls spelar någon roll i ens liv … men så gör de det. För att allt, egentligen är som fjärilens vingslag – som skapar orkan på andra sidan jorden.

… nåd. Nåd och kärlek – det ända som håller och bär hela vägen hem … oavsett vad som är hem.

… nåd och kärlek som helar även den som tror sig bara vara givare …

… June Elbus, 14 år, och hennes morbror … och Toby. Och Greta.

New York, 1987. Det finns bara en enda person i hela världen som förstår fjortonåriga June Elbus, och det är hennes morbror, den erkände konstnären Finn Weiss. När Finn som en av alldeles för många och alldeles för unga män dör i den fruktade sjukdomen aids, blir June helt ensam i världen. Hennes föräldrar har fullt upp på jobbet och storasyster Greta har glidit längre och längre bort. Men snart blir June kontaktad av Toby, den mystiske främlingen från begravningen, han som mamma kallar Finns "specielle vän", men vägrar säga något mer om. Mellan June och Toby växer en oväntad och omvälvande vänskap fram, och hemligheter avslöjas som får June att tvivla på allt hon dittills sett som sanning.

Jag tycker om den. Här finns en känsla av mystik mitt i de allmänmänskligt röriga försöken att göra gott för andra utan att utlämna sig själv … eller ens ta reda på vad de andra skulle vilja, själva.

Ur den här boken bär jag med mig den, återigen, väckta insikten att det inte är förrän tilliten öppnar oss för risken att bli sårade som vi verkligen är sanna mot oss själva, eller någon annan.

Det är hårt. Och det är vackert.



Du kan köpa den här (och Här är den engelska versionen som jag läste) eller här … och på en massa andra ställen också förstås! Man kan säkert låna den på biblioteken också!






4 kommentarer:

  1. Den boken skulle jag kunna se som film - tror jag. Skulle troligen böla som bara den, men jag skulle nog inte köpa boken.

    PS. Tre "skulle" i två meningar... borde nog skärpa mig en aning, eller vad tycker du;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det skulle du ju kunna - men det tycker jag inte alls du behöver ;)

      Radera
  2. Åhh, älskar att få böla på film.
    Jag är så glad att du kommer med så bra boktips
    Samlar den i min bokhög.
    Så jätte mycket Tack.
    /Kiki

    SvaraRadera