måndag 24 februari 2014

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski



När jag läst en riktigt bra bok så vill jag ju berätta om den. Dåliga böcker skriver jag inte så mycket om – det är ju liksom en smaksak det där. Eftersom jag tycker om böcker tycker jag det är schysst att ge den en chans hos andra läsare.
Böcker är lite som människor. Alla bär berättelser som vi kan relatera olika mycket till och ha olika mycket förståelse för – men det gör ingen berättelse oviktig, ingen bok (eller människa) värdelös.
Och så finns det böcker, berättelser, människor som man har förutfattade meningar om och behandlar därefter … men så, en tid senare, märker man att man går där och tänker på dem. Något gjorde intryck, avtryck.

Jag snabbläste ”Fiskar ändrar riktning i kallt vatten” av Pierre Szalowski. Behandlade den som en lättläst bok. Vilket den var … om man inte vill nå ner till de allmänmänskliga värderingarna som boken bjuder på. Vi tror att vi vet hur alla är. Vi sitter fast i olika mönster. Vi kan behöva en katastrof för att väcka oss till liv lite nu och då.


Den 4 januari 1998 får en elvaårig pojke reda på att hans föräldrar är på väg att skiljas och ber desperat om hjälp från ovan. Den 5 januari 1998 drar den värsta isstorm som Quebec någonsin upplevt in över landet. I naturkatastrofens spår formas nya vänskapsband, och solidaritet och medmänsklighet börjar spira.
En roman med ett enkelt och varmt tonfall som lyfter fram en uppfriskande sida av mänskligheten. En roman fylld av hopp och värme under några centimeter is.

Boken var inte lika bra när jag läste den som den har visat sig vara efteråt. Jag får nog ta och läsa om den vid tillfälle! Den åker tillbaka i hyllan med olästa böcker!



En bok med djupt hopp för mänskligheten – förklädd i banalitet!

Du kan köpa den som pocket. Här, här eller här … och på en massa andra ställen också förstås! Man kan säkert låna den på biblioteken också!






3 kommentarer:

  1. Mmmmhhhh, ja vi har nog inte riktigt samma boksmal du och jag, men det vet du ju redan.

    SvaraRadera
  2. En banal bok med djup, låter intressant. Jag läser än ett annat tips från dig "To kill a mockingbird".
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Den där ligger i min shoppingkorg på Bokus, men jag vet inte när jag hinner läsa den...

    SvaraRadera