måndag 2 december 2013

Alla tankar som trängs ...


Vad är det? En skrivövning. Läs mer HÄR!



Det är inte kärlek

När ett barn föds är det föräldrarnas uppgift att forma en människa …

.. det lärde jag mig, av erfarenhet, när jag växte upp

Det var kärlek. Att någon visste mitt bästa. I allt. Att någon visste hur jag borde vara.

Så jag gifte mig med någon som också visste hur jag borde vara …
… för det var ju kärlek …

Men man kan inte få en trekantig kloss genom ett runt hål. Det vet minsta barn.
… såvida man inte får trekanten så liten att den får plats … eller så nött i hörnen …

Det gör ont. Lite i taget. Hela tiden. Precis hela tiden.


Det är inte kärlek.








10 kommentarer:

  1. Nix, trekantiga klossar ska inte in i runda hål, de ska få fortsätta att vara vackert triangulära!

    SvaraRadera
  2. Så sorgligt!

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara trekantiga klossar, flera andra former som finns har svårt att rymmas i runda hål. Gemensamt är att det gör ont som du så fint beskrev.
    Men samtidigt, det är också stor tillgång på många andra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget är någonsin bara svart eller bara vitt i livet ... så sant!

      Radera
  4. Alltså - nu hänger jag inte med de andra som kommenterar - är ju lite trög som du vet.
    Kärlek - speciellt i unga år - förblindar. Du gifte dig med någon som du var kär i, men som verkade vara en "skitstövel" eller nå't i den stilen.
    Det sprack, du skilde dig, du har träffat en ny kille som du verkar dela "riktig" kärlek med.
    Personligen ser jag inte problemet - det är ju inte ditt fel, ditt misslyckande. Snarare tvärtom - du tog dig ur det hela och har hamnat i ett lyckligt förhållande. Än en gång - du är närmast dig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Känns det som om jag ältar ett och samma problem? Kanske kunde det ha varit så, om det inte var för att den är en skrivövningstext, du vet: "Det jag skriver är alltid mina tankar – möjligen med lite distans och kanske handlar det inte ens om mig – mest vill jag se hur orden ser ut.
      Någon respons är inte förväntad – aldrig något ”tycker-synd-om” eller försök till förklaringar. Absolut inga tillrättavisningar. Men tankar är alltid välkomna :) för jag tycker det är spännande att vi alla tänker olika."

      Radera
  5. Tycker mycket om dina texter...nakna berättelser om sårbarhet.
    Tack!
    /Kiki

    SvaraRadera
  6. Önskar jag kunde sätta fingret på spiken så där bra, som du kan! Nej, DET är inte kärlek

    SvaraRadera
  7. Det var verkligen huvudet på spiken Eva!
    Ett riktigt Gott Nytt År till dig och din familj!

    SvaraRadera