tisdag 26 februari 2013

Bara för att ...



... den talar till min själ.


Just nu, den här tiden på året, behöver jag bilder, texter, filmer, böcker som har den lugna eftertänksamma tonen som får min själ att landa. Stressen, boven som äter upp tid och tanke, tar gärna över hela livet. Det gäller att möta den, med vapen i hand.
Som en drakdödare, med vapnen dragna och stadig blick, ska man stå, beredd. Mina vapen är allt det som lugnar. Som den här bilden. Den ger min blick stadga och får stressen att krympa. Monstret blir litet och kryper undan. Som en hjälte står jag kvar och tänker; "till vi möts igen!"




7 kommentarer:

  1. Mmmmmhhhh - spontant så tycker jag att det regnar på den bilden, å det är då absolut inte upplyftande, speciellt inte om regnet syns så mycket tydligare i lampans sken.
    Åt andra sidan så behöver jag ju inte titta upp;-) Dessutom är jag nog den mest ostressade personen i världen... enligt mina kollegor alltså. har ingen åsikt om det själv, för den skulle ju vara partisk;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle gå en kurs hos dig :) "Stress? Vad är det? - Monster finns inte!" ;) Tänk, där har du en idé till en bra inkomst! MÅNGA skulle nog gå DEN kursen!

      Radera
  2. Gillar bilden utan att veta varför.
    Så sant, stressen har så lätt och ta över! Gäller och hitta balans :)

    SvaraRadera
  3. Tänk att stress äter mer energi än om du springer ett maratonlopp...
    Fara flykt beteendet finns kvar i våra gener.
    KRAM
    Fia

    SvaraRadera
  4. Jag gillar din drakdödare. Ett lugn över den. Men så gillar jag ju regn också. Ja, det gäller att hitta de verktyg som funkar när stressen smyger sig på. Just medvenhet är nog mitt viktigaste vapen. Att jag numera känner igen tecknen. När det är dags att dra i handbromsen.

    Ta hnad om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker tavla och jag håller med den är verkligen avstressande.
    Du skriver som jag tänker men själv aldrig lyckats sätta på pränt.

    SvaraRadera
  6. Bilden är helt fantastiskt, har lyset utanför fönstret på kontoret men inte mannen och lugnet i bilden. Som tur är har jag inte nederbörden heller.

    Ha det gott och tänk på att vi har bara detta livet.

    SvaraRadera