torsdag 11 augusti 2011

Böcker


I alla år har jag haft en passion för böcker. Redan som liten önskade jag mig böcker i julklapp och födelsedagspresent och det bästa ljudet i världen var ljudet när man öppnar en bok för första gången. Knirkandet av att vara den första att öppna boken och få del av det magiska innehållet! Underbart!

E-böcker och ljudböcker vinner marknad i världen och jag förstår det på ett sätt, lättare att ha med sig och man kan ta del av boken "on the go". Men vad är det mot att sitta i go'a soffhörnet, du och boken, och känna att en stund är det det enda  universum jag behöver hålla koll på?




Bloggare Anne hade lagt en länk till en bra, engelsk, artikel om just det här. Den finns på The Independent och är skriven av Johann Hari. Han skriver väldigt bra om hur svårt det är att hitta den lugna stunden att sitta ned med en bok utan att undra över vad man missar ute i välden och han gör det utan att "dissa" elektroniken.



När vi läser en bok tränar vi vårt tålamod och ger själen en stunds vila från vårt ständigt uppkopplade liv.

Johann skriver: "That's why we need books, and why I believe they will survive. Because most humans have a desire to engage in deep thought and deep concentration. Those muscles are necessary for deep feeling and deep engagement. Most humans don't just want mental snacks forever; they also want meals."






Bok, se NE's definition HÄR!
HÄR är min "definition"!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar